ANCIENT CANING, STRAW WORK AND WEAVING RESTORATION • CREATIONS



The workshop is specialized in the restoration of scandinavian chairs and armchairs made of woven rope and Audoux Minnet seats made of braided raffia, in the style of the original materials and techniques.

 

Be demanding and vigilant : I regularly see scandinavian seats restored in coarse and very different cords from the authentic danish cord in kraft paper. The seat is unfortunately denatured. Scroll down the page to know more about good ropes ↓

 

I advise you on the choices to be made among the following materials :

  • danish cord (kraft, black, white) regularly twisted, soft and beautiful, typical of the 50's and 60's scandinavian seats ;
  • braided raffia, mark of the Audoux Minnet seats - a couple of french modernist designers from the 1940's and 1950's - for a French Riviera style ;
  • vegetable rope, made of sea rush, more rustic, often found in post-war italian design ;
  • cotton, linen, synthetic ropes ;
  • cloth, jute, elastic straps ;
  • scoubidou cords... in addition to the binder caning.

Unlike straw, cords can be bought in ready-to-use reels. The quality requirement then makes the difference.


Translation in progress...

WEAVING : THERE IS ROPE AND ROPE

As you may have noticed, having a seat restored can lead to some disappointements.

Here are some tips to avoid making mistakes.

Par ignorance ou manque de scrupules, les sièges cordés ne sont pas toujours restaurés avec les matières d'origine et ainsi, dénaturés.

Par exemple, la corde danoise des sièges scandinaves est remplacée par du coton, du chanvre ou du papier basique, voire plus loufoque !

Exigez une corde danoise véritable, en papier kraft. Sa qualité se mesure à la finesse et à la régularité de sa torsion. Toutes les cordes de papier ne se valent pas.

 

Généralement, la corde végétale en jonc de mer est employée sur les chaises au design italien du 20è siècle et fait leur charme particulier.

 

Une restauration de qualité est celle qui respecte, autant que possible, la matière utilisée à l'origine.

 

Pour se repérer : trois brins pour la corde danoise véritable, deux pour la corde végétale.